Ammattitaidosta tinkimättä

  • Pätevän opettajan hankkiminen

  • Opetuksen suunnittelu

  • Opetuksen observointi, monitorointi ja evaluointi

 

On laskettu, että keskinkertainen opettaja tarvitsee saman asian opettamiseen kaksi kertaa niin paljon aikaa kuin hyvä. Huonolta opettajalta kuluu neljä kertaa enemmän. Kouluttamaton opettaja vain tuhlaa opiskelijan aikaa.

Yritys ei ehkä ole pohtinut sitä, millaisen kielenopettajan se tarvitsee ja mistä hänet löytää. Silloin on aiheellista turvautua meidän yritykseemme, jonka palveluksessa on kielikoulutuksen asiantuntijoita.

Suomalainen kielenopettaja on suorittanut vaativat akateemiset opinnot. Hän kestää kovimmankin kansainvälisen vertailun.

Opettajan ammattinimikettä ei valitettavasti ole kyetty suojaamaan. Kuka tahansa voi esiintyä kielenopettajana.

Edellyttääkö yritys, että sen hankkima kielenopettaja on syntyperäinen kielenpuhuja?

Se että puhuu äidinkielenään englantia, saksaa, ranskaa tai espanjaa, ei tee kenestäkään kielenopettajaa, ei liioin jonkin muun kuin kyseisen kielen loppututkinto tai pikaisesti suoritettu opettajakurssi.

Pätevistä syntyperäisistä kielenopettajista on loputon pula heidän kotimaassaankin. Heitä ei millään laskutavalla riitä maailman turuille. Native speaker -opettajan pätevyyden tai kelpoisuuden todentaminen on ammattityötä.

Suhteessa opettajaan oppilas on altavastaaja, koska opettaja on pedagogiikan asiantuntijana auktoriteetti, maallikko ei.

Opettajan työsuoritusta arvioidaan yleensä kurssipalautteilla, jotka meidän kokemustemme perusteella viittaavat pikemminkin opettajan persoonaan kuin opetustaitoihin: ”hyvä”, ”innostunut”, ”opin paljon”… Koulutuksen kehittämistä nämä luonnehdinnat eivät auta.