Opettajasta konsultiksi
Olen Marja Teikari-Tuovinen, White House EG:n toimitusjohtaja.
Konsulttiyritykseni on erikoistunut yritysten ja organisaatioiden kielitaidon kehittämiseen. Tähän on päädytty pitkän kokemuksen kautta.
Nuorena englannin maisterina opin tuntemaan opettajan työn vaativuuden: Tahti oli tiukka ja pelivara pieni. Samoja asioita piti toistaa yhä uudelleen. Oli syytä ryhtyä etsimään uusia ideoita ja kumppaneita ulkomaisilta kielimarkkinoilta.
Olen järjestyttänyt kielikursseja ympäri Eurooppaa, tutustunut kouluihin ja alan ammattilaisiin. Eipä taida olla sellaista kansainvälistä asiantuntijatapaamista, missä ei tulisi tuttuja vastaan. Tiedän, mitä lisäarvoa kielenopiskelu ulkomailla tuottaa.
Ulkomaiset kielikoulut ja Suomen julkinen koululaitos toimivat samanlaisin periaattein. Niitä ohjeistetaan, arvioidaan ja valvotaan monin tavoin, loogisuuden, järkiperäisyyden ja oikeudenmukaisuuden vuoksi. On katsottu, että koulutuksen laatu vaatii tätä.
Suomen yksityiset kielimarkkinat sitä vastoin elävät omaehtoista elämää. Välttämättömiä ulkopuolisia toimijoita ei ole ollut. Juuri siihen ongelmaan White House EG tarjoaa ratkaisuja.
Pyrkimyksenämme on kasvattaa asiakkaidemme aineetonta pääomaa tehostamalla heidän kieli- ja kommunikointitaitoaan sekä koulutustaan. Puhetaito on maailman tärkein taito ja vieraan kielen oppiminen kokemus, joka voimaannuttaa koko organisaatiota.
Yritykseni haluaa olla sekä innovatiivinen että traditionaalinen. Etsimme uusia toimivia ratkaisuja kielikoulutukseen ja suullisen kielitaidon arviointiin. Traditionaalisuus taas tarkoittaa perinteistä vankkaa ammattitaitoa, kokemusta ja laatua, akateemista koulutusta ja eettisesti kestävää työtä.
Elinikäinen oppiminen ei ole pelkkä klisee, vaan se kuuluu meille kaikille. Olen itsekin täydentänyt pedagogisia opintojani Helsingin yliopistossa panostamalla erityisesti suullisen kielitaidon ja kulttuurienvälisen viestinnän arviointiin.
Erikoisosaaminen: pedagogiikka ja kasvatustieteellinen tutkimus, ulkomaisten kielimarkkinoiden tuntemus, kansainvälinen verkostoituminen, audiovisuaalisten keinojen käyttö kielitaidon arvioinnissa ja kielenopetuksessa