Tästä alkaa prosessi

  • Kielikoulutusprosessin suunnittelu ja hallinta

  • Kielikoulutuksen ohjausjärjestelmän ja laadunvalvonnan rakentaminen

  • Henkilöstön kouluttaminen koulutusprosessin hallintaan

 

Hyvän koulutuksen on todettu nostavan liiketoiminnan tuloksellisuutta 30 prosenttia. Kun tähän vielä lisätään koulutusprosessin hallinta, tehokkuus kasvaa kymmeniä prosentteja.

Kielikursseja järjestetään yleensä avaimet käteen -periaatteella. Kun koulutus on tilattu, arvellaan, että muuta ei sitten tarvitakaan.

Pelkkä kouluttajako riittää?

Kielikoulutusta ─ tai mitä tahansa koulutusta ─ on tarkasteltava prosessina, ketjuna, josta opetus muodostaa vain yhden osan.

Muita prosessin osia ovat mm. koulutettavien tarpeiden ja tavoitteiden selvittäminen sekä evaluointi eli opetuksen arviointi.

On ymmärrettävää, että koulut itse haluavat punnita oman työnsä tuloksia, vaikka lopputulos onkin arvattavissa: Tavoitteet on saavutettu, mutta samalla jo suositellaan uutta kurssia.

Tarpeiden ja tavoitteiden määrittely jää helposti alkutekijöihinsä. Opetuksen ammattimainen, analyyttinen ja puolueeton arviointi taas lienee erittäin harvinaista.

Kuka siis määrittelee koulutettavan tarpeet, evaluoi ja valvoo opiskelijan ja yrityksen etua?

Koulutusprosessin hallinta kaikkine osatekijöineen on White House EG:n tehtävä. On vaikea uskoa, että koulutus todella kohdistuisi organisaation tarpeisiin ja toimisi johdonmukaisesti ilman ulkopuolista laadunvalvontaa ja ohjausta.

Kielikoulun tulee ennen kaikkea opettaa ja tehdä opetussuunnitelma annettujen ohjeiden mukaan, näinhän myös maailmankuulu suomalainen koulujärjestelmä toimii.

Tuore ylioppilas on pitkän prosessin tulos. Hänen koulutukseensa kuuluu, joskin epäsuorasti, hyvin paljon muutakin kuin itse opetusta. Koulutyön tärkeimmästä arvioinnista ei vastaa koulu, vaan puolueeton ylioppilastutkintolautakunta.

Prosessin kytkeminen työelämään on välttämätöntä. On korostettu, että prosessin tärkein vaihe alkaa vasta jälkeenpäin. Ilman seurantaa hyväkin koulutus haihtuu helposti savuna ilmaan.

Kielikoulutuksen prosessi pääpiirteissään. Itse opetus on vain osa prosessia. Se sisältää myös observoinnin ja monitoroinnin.